سخت‌گیری جدید گوگل برای محتوای کم‌کیفیت تولید شده با هوش مصنوعی

این موضوع بسیار مهمی هست.

گوگل از پر شدن نتایج جستجوی خود با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بی‌کیفیت خسته شده است.

این غول فناوری اخیرا یک بازبینی اساسی در سیاست‌های اسپم خود برای جستجو اعلام کرد و تغییرات جدیدی را معرفی کرد که برآورد می‌شود شیوع “محتوای بی‌کیفیت و غیر اصلی در نتایج جستجو” را به طور قابل توجهی ۴۰ درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، این اقدام گسترده به وضوح پاسخی به افزایش سریع محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی است که به سرعت در وب باز در حال گسترش است و کیفیت نتایج جستجو را کاهش داده و آلوده می‌کند.

مدیریت هوش مصنوعی در نتایج جستجوی خود برای گوگل به چالشی تبدیل شده است. در سال گذشته، شاهد افزایش تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی به صدر رتبه‌بندی‌های گوگل بوده‌ایم که جایگزین تصاویر واقعی از شخصیت‌های واقعی شده و حقایق تاریخی را دچار ابهام کرده است. در جای دیگر، گزارشی از 404 Media فاش کرد که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به گوگل نیوز نیز نفوذ کرده است — آن هم در آستانه یک انتخابات بسیار مهم. در همین حال، گوگل مجبور شده است به طور فزاینده‌ای با اسپم تولید شده توسط هوش مصنوعی مقابله کند، از اخبار جعلی تا سایت‌های جعلی اعلان مرگ.

بر اساس سیاست‌های اصلاح شده اسپم گوگل، این سخت‌گیری عمدتاً بر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی متمرکز است.

یکی از حوزه‌های مورد نگرانی خاص برای این شرکت فناوری، “سوءاستفاده از محتوای گسترده” است، یا وب‌سایت‌ها و خالقانی که مقدار زیادی محتوای بی‌کیفیت تولید می‌کنند تا کلیک‌های پرسود به دست آورند. به گفته الیزابت تاکر، مدیر جستجوی گوگل، استفاده از اتوماسیون برای تقویت این گونه عملیات اسپمی چیز جدیدی نیست. اما چت‌بات‌های تولید محتوای هوش مصنوعی مانند ChatGPT شرکت OpenAI — و Gemini سابقاً Bard شرکت گوگل — تولید محتوا به صورت انبوه را ارزان‌تر و آسان‌تر از همیشه کرده‌اند، به جای ارائه محتوای مفید و ارزشمند.

به علاوه، طبق گفته گوگل، تشخیص اینکه عملیات تولید محتوای گسترده امروزی کاملاً خودکار هستند یا نه، هر روز سخت‌تر می‌شود، و این باعث شده الگوریتم‌های جستجوی گوگل با دشواری بیشتری بتوانند محتوای دیجیتالی انبوه تولید شده را فیلتر کنند.

تاکر در پست وبلاگ گوگل نوشته است: “ما در حال تقویت سیاست خود هستیم تا بر این رفتار سوءاستفاده‌آمیز تمرکز کنیم — تولید محتوا به صورت انبوه برای بهبود رتبه‌بندی جستجو”، چه با اتوماسیون، انسان‌ها یا ترکیبی از هر دو.

وقتی از گوگل پرسیدیم چه چیزی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را واقعاً مفید می‌کند، تاکر چند مثال از “کاربردهای مثبت” ارائه داد: غیر بومی‌های انگلیسی‌زبان که از هوش مصنوعی برای “ایجاد محتوا برای وب‌سایت کسب و کار محلی خود” استفاده می‌کنند، یا خالقان محتوا که از هوش مصنوعی به عنوان “ویراستار” برای بهبود کار خود بهره می‌برند، نه بدتر کردن آن.

شایان ذکر است که این موارد بسیار محدود هستند. او هیچ‌گاه به تولید کامل مقالات با هوش مصنوعی اشاره نکرده است، که امسال شاهد تلاش ناموفق سایت‌هایی مانند CNET و Gizmodo در این زمینه بوده‌ایم.

تاکر گفته است: “به طور کلی، یکی از ویژگی‌های محتوای با کیفیت‌تر تولید شده یا کمک گرفته از هوش مصنوعی این است که انسان‌ها محتوای اصلی و ارزش افزوده تولید می‌کنند”، و هوش مصنوعی برای افزایش سطوح خلاقیت یا بینش بیشتر استفاده می‌شود.” و “حتی با افزایش علاقه به هوش مصنوعی تولیدی”، او ادامه داده است، “می‌توان گفت که سطح اسپم در جستجو بسیار پایین باقی مانده و ثابت بوده است.”

تاکر همچنین خاطرنشان کرد که “مانند هر ابزار دیگری”، هوش مصنوعی نیز می‌تواند “سوءاستفاده شود.” این موضوع تنشی را در مرکز تلاش‌های جدید گوگل برای مقابله با هوش مصنوعی نشان می‌دهد: گوگل به طور فعال در حال ساخت محصولات هوش مصنوعی تولیدی است و حتی در حال کار بر روی ادغام هوش مصنوعی تولید محتوا در جستجو است — همزمان با اینکه تیم جستجوی آن در حال مقابله با تمام زباله‌هایی است که این فناوری آنلاین ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که گوگل در حال تمرکز بر روی آن است، “سوءاستفاده از اعتبار سایت” است. در سیاست اصلاح شده خود، گوگل این محتوا را به عنوان صفحات شخص ثالث تعریف می‌کند که “با نظارت یا دخالت کم یا هیچ‌کدام از طرف اول” منتشر شده‌اند و به منظور “دستکاری رتبه‌بندی جستجو با بهره‌گیری از سیگنال‌های رتبه‌بندی سایت اول” طراحی شده‌اند. به عبارت دیگر: به دنبال استفاده از جایگاه قوی SEO خود برای چند کلیک اضافی، یک ناشر معروف ممکن است به یک پیمانکار شخص ثالث اجازه دهد تا محتوا را — که ممکن است به موضوع سایت مربوط نباشد — تحت نام برند خود منتشر کند.

در سیاست‌های به‌روز شده خود، گوگل چند مثال از این نوع محتوای شخص ثالث ارائه می‌دهد. یکی از فرضیات آن‌ها، با این حال، بسیار آشنا است:

“یک سایت ورزشی که صفحه‌ای را میزبانی می‌کند که توسط شخص ثالث درباره ‘بررسی مکمل‌های ورزشی’ نوشته شده است، جایی که کارکنان تحریریه سایت ورزشی کم یا هیچ دخالتی در محتوا نداشته‌اند و هدف اصلی از میزبانی صفحه، دستکاری رتبه‌بندی جستجو است.”

اگر این موضوع آشنا به نظر می‌رسد، به این دلیل است که دقیقاً این نوع محتوای شخص ثالث بی‌کیفیتی است که ما سایت Sports Illustrated را به خاطر انتشار آن‌ها تحت اسامی نویسندگان کاملاً جعلی با تصاویر پروفایل تولید شده توسط هوش مصنوعی، گرفته‌ایم. و دلیل اینکه گوگل این محتوا را بسیار توهین‌آمیز می‌داند؟ به گفته تاکر در پست وبلاگ خود، “چنین محتوایی که در نتایج جستجو رتبه بالایی دارد می‌تواند بازدیدکنندگانی را که انتظارات بسیار متفاوتی برای محتوای یک وب‌سایت دارند، گیج یا گمراه کند.” بسیار منطقی است!

گوگل همچنین در حال مقابله با “سوءاستفاده از دامنه منقضی شده” است، یا یک فریب آشنای اسپمرها که سایت‌های قدیمی با حضور جستجوی معتبر را برای تولید محتوا به کار می‌گیرد. این یک روش است که مدتی است وجود دارد، هرچند که در اینترنت پر از هوش مصنوعی امروزی، شاهد ظهور بسیاری از این عملیات‌ها بوده‌ایم، و گاهی با عواقب عجیب. سال گذشته، برای مثال، ما سایتی را پیدا کردیم که پر از صفحات نقل قول‌های جعلی تولید شده توسط هوش مصنوعی بود که به افراد واقعی نسبت داده شده بود، که از اعتبار دامنه یک URL رها شده برای جذب کلیک‌ها استفاده می‌کرد.

این‌ها تنها چند مورد از تغییرات متعدد گوگل هستند، و به طور کلی، آن‌ها یک موضوع بسیار بزرگ به نظر می‌رسند. قبلاً، با خوشحالی چشم‌درآمد اسپمرهای SEO، گوگل عمدتاً به نظر می‌رسید که از مسئله پر شدن صفحات نتایج خود با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی جلوگیری می‌کرد. اما از امروز، به گفته کارشناسان SEO که در اینترنت صحبت می‌کنند، گوگل در حال حاضر اقداماتی را علیه این متخلفان جدیداً اسپم شناخته شده انجام می‌دهد.

“من شاهد حذف کامل سایت‌های اسپم هوش مصنوعی از فهرست هستم”، گائل برتون، یکی از بنیان‌گذاران یک شرکت SEO به نام Authority Hacker، این صبح در یک پست در X، که سابقاً توییتر بود، نوشت. “این جالب خواهد شد.”

در نهایت، تأثیر کامل این تغییرات همچنان باید دیده شود. و ما را اشتباه نگیرید: این تغییرات به نظر می‌رسد که گام‌های مثبتی در جهت محافظت از وب در برابر فرو رفتن در یک توده‌ی سمی و خودکار هستند. با این حال، در حالی که خوشحالیم می‌بینیم که گوگل به چشم‌انداز جدید آنلاین تطبیق پیدا می‌کند، مهم است که به یاد داشته باشیم خود گوگل نقش بزرگی در پیشبرد همان هوش مصنوعی که در نتایج جستجوی خود با آن مبارزه می‌کند، ایفا می‌کند.

منبع: https://futurism.com/the-byte/google-renames-forgettable-ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *